1.Dodatki, które uzupełniają braki tkwiące w samym olej a. Dodatki obniżające temp. krzepnięcia (depresatory) - dodawane są w ilości 0,5 - 1%. Związki te absorbują w postaci warstewki na powierzchniach węglowodorów stałych (zwłaszcza parafin) nie dopuszczając do ich wzrostu i łączenia się. Uzyskujemy w ten sposób poprawę płynności oleju w niskich temperaturach. Skutkuje to lżejszym rozruchem w zimie czyli łagodniejszą eksploatacją akumulatora, szybszym smarowaniem etc. W charakterze depresatorów najczęściej stosuje się polimetakrylany i poliakrylany. b. Dodatki lepkościowe - zwiększają one lepkość i wskaźnik lepkości. Są to związki chemiczne zwykle wielocząsteczkowe polimery dodawane w ilości kilku procent. Bywają nazywane także wiskozatorami.najbardziej rozpowszechnione są poliizobutyleny, poliakrylany, kopolimery olefinowe, kopolimery styrenowo-dienowe. c. Dodatki smarne - dodawane w ilości 1 - 1,5%. Zwiększają trwałość filmu olejowego. Działanie ich polega na tworzeniu warstewki cząstek oleju związanych z powierzchnią siłami fizycznymi (np. elektrostatycznymi) i chemicznymi. d. Dodatki EP - mają one za zadanie zapewnić właściwe smarowanie przy przenoszeniu dużych obciążeń. 2.Dodatki niwelujące szkodliwe działanie substancji powstających w czasie pracy urządzeń: a. Dodatki myjące (detergenty) - są to substancje posiadające zdolność zmywania osadów tworzących się w czasie starzenia oleju i utrzymywania tych osadów w postaci zawiesiny. Dzięki temu osady nie odkładają się na smarowanych powierzchniach. Dodawane są w ilości od kilku do kilkunastu procent objętości oleju zawsze łącznie z dodatkami przeciw korozyjnymi i przeciw utleniającymi. Jest to podyktowane faktem, że same dodatki myjące mogą przyspieszać utlenianie oleju. ![]() b. Dodatki przeciw korozyjne (inhibitory korozji) - dodaje się je w ilości 0,5 - 3%. Tworzą na smarowanej powierzchni warstewkę ochronną nie dopuszczającą do bezpośredniego oddziaływania z metalem tlenków i kwasów powstałych podczas starzenia się oleju. W charakterze inhibitorów rdzewienia stosuje się nadzasadowe sulfoniany i fenolany metali, estry kwasów tłuszczowych oraz pochodne kwasu alkenobursztynowego c. Dodatki przeciw pienne - mają one z zadanie zmniejszyć ilość tworzącej się piany. Najczęściej są to silikony. Ich działanie polega na obniżeniu napięcia powierzchniowego pęcherzyków piany co prowadzi do ich pękania i zaniku. d. Dodatki przeciwutleniające (inhibitory utleniania - najbardziej rozpowszechnione są alkilofenolany siarkowane, sole metaliczne dwuestrów kwasu fosforowego, sole metaliczne dwuestru kwasu dwutiofosforowego, sole metaliczne kwasu dwualkilodwutiokarbaminowego źródło: www.mototechnika.republika.pl |