Sklep-części

Reklama
Start Jakie wybrać opony: szerokie czy wąskie?
Jakie wybrać opony: szerokie czy wąskie? PDF Drukuj Email

W powszechnym przekonaniu bezpieczeństwo opon letnich wzrasta wraz z ich szerokością. Okazuje się, że to tylko część prawdy.

Szersze opony znacznie lepiej hamują, za to węższe są cichsze, bardziej komfortowe i później wpadają w aquaplaning - takie są wnioski specjalnego testu pięciu rozmiarów letniego ogumienia przeprowadzonego przez automobilklub ADAC.

W czasie testu, przeprowadzonego samochodem Kia Ceed 1.6 CRDI, porównywano następujące rozmiary ogumienia: 185/65 R15T, 195/65 R15H, 205/55 R17V, 225/45 R17V i 225/40 R18Y, przy czym ostatni wymiar nie jest oficjalnie dopuszczony do używania w użytym modelu. Użyto wyłącznie ogumienia Michelin , czyli firmy dostarczającej opony na tzw. pierwsze wyposażenia. Ma to istotne znaczenie, ponieważ w przypadku nowoczesnych pojazdów wyposażonych w ABS, kontrolę trakcji czy ESP, zmiana właściwości trakcyjnych samochodu mogłaby negatywnie wpłynąć na skuteczność wspomnianych systemów. Ocenie poddano następujące właściwości: zachowanie na suchej nawierzchni, hamowanie i kierowalność na mokrej jezdni, aquaplaning, hałaśliwość, komfort jazdy i opór toczenia. Trzeba jednak zauważyć, że bieżnik ogumienia nie był już taki sam w poszczególnych rozmiarach.

Hamowanie
Szersze opony okazały się znacznie lepsze od węższych, zwłaszcza w próbach hamowania i to zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku opon 225/40R18Y droga hamowania ze 100 km/h do 0 km/h wynosiła tylko 35,8 m, podczas gdy przy użyciu ogumienia 185/65 R15T było to 41 m, czyli aż o 5,2 metra więcej. Podobnie było w czasie prób hamowania na mokrej jezdni.

Aquaplaning
Pod tym względem wyraźnie lepiej wypadło węższe ogumienie, co wynika z fizycznych możliwości odprowadzania wody poprzez rowki. O ile Ceed na oponach 185/65 R15T "pływały" dopiero od 80 km/h, to na ogumieniu 225/40 R18Y już od 69 km/h. W obydwu przypadakch zastosowano opony z bieżnikiem o pełnej głębokości (w miarę zużywania się bieżnika prędkości wpadania w aquaplaning będą coraz niższe, co dotyczy wszystkich opon).

Komfort jazdy

Ogumienie o mniejszej szerokości zapewnia wyższy komfort, ponieważ szerokie opony mają zazwyczaj niższy profil, a zatem mniejsze możliwości tłumienia nierówności nawierzchni. Ponadto węższe ogumienie jest "cichsze". Zdaniem ADAC, użycie opon szerszych o 3 cm oznacza zwiększenie oporu powietrza o ok. 6%. 
ADAC nie sprawdziło istotnego aspektu związanego z komfortem jazdy po polskich drogach, gdzie dość często jeździmy po drogach z ubytkami nawierzchni i koleinami, a na które trudno trafić w innych krajach, także we wschodniej części Europy.
ADAC pominęło sytuację, kiedy w przypadku małych ubytków nawierzchni stosowanie szerszego ogumienia nierzadko zwiększa komfort, ponieważ zapobiega wpadaniu w małe dziury w jezdni, a przejeżdżanie po drobnych nierównościach nie przekłada się na drżenie kierownic, ale z kolei prowadzenie samochodu na drogach z koleinami, w przypadku szerszych opon bywa trudniejsze.

Opór toczenia
Węższe opony charakteryzują się mniejszym oporem toczenia, co przekłada się także na nieco mniejsze zużycie paliwa. O ile w czasie wytracania prędkości ze 100 100 km/h do 80 km/h na oponach 195/65 R15H przejechano 394 m, to na ogumieniu 225/45 R17V 359 m, czyli o 35 m mniej. Według ADAC przekłada się to na większe zużycie paliwa. W tym przypadku o ok. 2%, co przy rocznym przebiegu 15 tys. i średnim spalaniu ok. 7,5 l Pb95/100 km daje teoretycznie ok. 100 zł oszczędności. W praktyce różnica kosztów eksploatacji powinna być większa, ponieważ większe opory toczenia przekładają się na szybsze zużycie elementów napędu pojazdu.

Nie ma najlepszego rozmiaru

Nie ma optymalnego rozmiaru opony - wybór zawsze oznacza kompromis między właściwościami jezdnymi w konkretnych warunkach, a także komfortem podróżowania i w niewielkim stopniu zużyciem paliwa. Wyboru należy dokonywać analizując warunki pogodowe i drogowe panujące na obszarze planowanej eksploatacji samochodu. W mieście szerokie opony na dużych felgach poprawiają wygląd pojazdu, za to na krętych drogach zapewniają znacznie lepszą przyczepność, przynajmniej dopóki nie dojdzie do aquaplaningu. Szersze opony, dopóki nie wpadną w aquaplaning, zapewniają większe bezpieczeństwo dzięki krótszej drodze hamowania. Węższe "gumy" są za to tańsze w zakupie, także z powodu pasujących felg, oraz zapewniają większy komfort jazdy.

Zastępowanie podstawowego rozmiaru opon dla danego samochodu osobowego, ogumieniem o ok. 3 cm szerszym (czyli mniej więcej takim jak dla najmocniejszych seryjnych wersji danego modelu pojazdu) na ogół znacząco poprawia właściwości jezdne, to już zamiana opon w największym rozmiarze na jeszcze szersze i niższe prowadzi zazwyczaj do pogorszenia komfortu i kierowalności pojazdu. Przed wymianą trzeba także sprawdzić, jakie rozmiary zostały dopuszczone do danego modelu samochodu, czasem także wersji, ponieważ założenie innych oznacza pojazd w stanie technicznej niesprawności, co może mieć poważne konsekwencje w przypadku zdarzenia drogowego.

Zalety szerszych opon:

znacznie krótsza droga hamowania (na suchej i mokrej nawierzchni)
większa przyczepność w zakrętach

Zalety węższych opon:

mniejsza podatność na aquaplaning
większy komfort jazdy
mniejsza hałaśliwość
niższa cena (opon i pasujących felg)

źródło: www.opony.com.pl