Opony - oznaczenia
Skróty dotyczące opon osobowych i dostawczych:
- (...) - homologacje do montażu fabrycznego
- FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
- ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)
- FP - ochraniacz felgi
- cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony
- no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony
- OE - opony na pierwszym wyposażeniu
- RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana.Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecemy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
- R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
- SSR [self supporting runflat tyre] - opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
- TL - opona bezdętkowa
- XL - opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
- WP- opona w przygotowaniu
- rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazzdu
- G1- Czujnik kontroli cisnienia
- RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu
- LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu
- RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych
- B - homologacja grupy Volkswagen
- C1 - Homologacja Dodge Viper
- K1 - homologacja Ferrari
- MO - homologacja Mercedes
- N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
- * lub M3 - homologacja grupy BMW
- C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
- # - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym
Skróty dotyczące tylko opon 4x4
- BSW - czarny bok opony
- ORWL - białe kontury liter na boku opony
- RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
- RB - czarne litery na boku opon terenowych
- RB - osłona felgi
- WP - opona w przygotowaniu
- G1 - Czujnik kontroli cisnienia
- B - homologacja grupy Volkswagen
- C1 - homologacja Dodge Viper
- MO - homologacja Mercedes
- N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
- * lub M3- homologacja grupy BMW
Indeksy prędkości
Indeks prędkości opon określa z jaką maksymalną prędkością może się poruszać pojazd w nie wyposażony. Jeśli indeks nie wyższy niż H (do 210km/h), to brane jest pod uwagę maksymalne obciążenie opony zgodnie z jej indeksem nośności. Przy indeksach wyższych niż H (210 km/h), zakłada się proporcjonalnie mniejsze dopuszczalne obciążenie wraz ze wzrostem prędkości.
- J - do 100 km/h
- K - do 110 km/h
- L - do 120 km/h
- M - do 130 km/h
- N - do 140 km/h
- P - do 150 km/h
- Q - do 160 km/h
- R - do 170 km/h
- S - do 180 km/h
- T - do 190 km/h
- H - do 210 km/h
- V - do 240 km/h
- W - do 270 km/h
- Y - do 300 km/h
- VR - powyżej 210 km/h
- ZR - powyżej 240 km/h
Indeksy nośności
Indeks nośności określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Jeśli użyjemy opon ze zbyt niskim indeksem nośności, opony mogą ulec zniszczeniu. W związku z tym, nie zaleca się stosowania opon z niższym indeksem niż zalecany przez producenta. Niestety nie wystarczy po prostu podzielić maksymalną dopuszczalną masę Twojego auta przez cztery. Nośność odnosi się do wartości dynamicznych a nie statycznych. Np.przy nagłym hamowaniu masa pojazdu może w dużym stopniu zostać przeniesiona na przednią oś. Dlatego nie pozostaje nic innego, jak sprawdzenie tej wartości w instrukcji auta.
-
50 - 190 kg / na oponę
-
51 – 195 kg / na oponę
-
52 – 200 kg / na oponę
-
53 – 206 kg / na oponę
-
54 – 212 kg / na oponę
-
55 – 218 kg / na oponę
-
56 – 224 kg / na oponę
-
57 – 230 kg / na oponę
-
58 – 236 kg / na oponę
-
59 – 243 kg / na oponę
-
60 – 250 kg / na oponę
-
61 – 257 kg / na oponę
-
62 - 265 kg / na oponę
-
63 - 272 kg / na oponę
-
64 - 280 kg / na oponę
-
65 - 290 kg / na oponę
-
66 - 300 kg / na oponę
-
67 - 307 kg / na oponę
-
68 - 315 kg / na oponę
-
69 - 325 kg / na oponę
-
70 - 335 kg / na oponę
-
71 - 345 kg / na oponę
-
72 - 355 kg / na oponę
-
73 - 365 kg / na oponę
-
74 - 375 kg / na oponę
-
75 - 387 kg / na oponę
-
76 - 400 kg / na oponę
-
77 - 412 kg / na oponę
-
78 - 425 kg / na oponę
-
79 - 437 kg / na oponę
-
80 - 450 kg / na oponę
-
81 - 462 kg / na oponę
-
82 - 475 kg / na oponę
-
83 - 487 kg / na oponę
-
84 - 500 kg / na oponę
-
85 - 515 kg / na oponę
-
86 - 530 kg / na oponę
-
87 - 545 kg / na oponę
-
88 - 560 kg / na oponę
-
89 - 580 kg / na oponę
-
90 - 600 kg / na oponę
-
91 - 615 kg / na oponę
-
92 - 630 kg / na oponę
-
93 - 650 kg / na oponę
-
94 - 670 kg / na oponę
-
95 - 690 kg / na oponę
-
96 - 710 kg / na oponę
-
97 - 730 kg / na oponę
-
98 - 750 kg / na oponę
-
99 - 775 kg / na oponę
-
100 - 800 kg / na oponę
-
101 - 825 kg / na oponę
-
102 - 850 kg / na oponę
-
103 - 875 kg / na oponę
-
104 - 900 kg / na oponę
-
105 - 925 kg / na oponę
-
106 - 950 kg / na oponę
-
107 - 975 kg / na oponę
-
108 - 1000 kg / na oponę
-
109 - 1030 kg / na oponę
-
110 - 1060 kg / na oponę
-
111 - 1090 kg / na oponę
-
112 - 1120 kg / na oponę
-
113 - 1150 kg / na oponę
-
114 - 1180 kg / na oponę
-
115 - 1215 kg / na oponę
-
116 - 1250 kg / na oponę
-
117 - 1285 kg / na oponę
-
118 - 1320 kg / na oponę
-
119 - 1360 kg / na oponę
-
120 - 1400 kg / na oponę
-
121 - 1450 kg / na oponę
-
122 - 1500 kg / na oponę
-
123 - 1550 kg / na oponę
-
124 - 1600 kg / na oponę
-
125 - 1650 kg / na oponę
-
126 - 1700 kg / na oponę
Dla indeksów prędkości VR, ZR, V, W, Y:
- Dla opon kategorii VR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 210km/h.
- Dla opon kategorii ZR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 240km/h.
- Dla opon z indeksem V należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h.
- Dla opon z indeksem W należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h.
- Dla opon z indeksem Y należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.
|